Saturday, March 23, 2013

ပညာ

ပညာ



ပညာႏွစ္မ်ိဳး     အဆိုပါ ပညာသည္ (၁) ဝိပႆနာပညာ၊ (၂) မဂ္ဖိုလ္ပညာ ဟု ႏွစ္ပါးရွိ၏။ ႐ုပ္ နာမ္ ႏွစ္ပါး၏ သေဘာမွန္ကို သိေသာ ပညာသည္ ဝိပႆနာပညာ။ အရိယာ သစၥာေလးပါးကို သိေသာ ပညာသည္ မဂ္ဖိုလ္ပညာျဖစ္၏။




ဤ အခန္း၌ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ဟူေသာ အက်င့္ သံုးျဖာ သာသနာ သံုးရပ္ထဲမွ ပညာအေၾကာင္း အနည္းငယ္ ေဖာ္ျပလိုပါသည္။

ပညာႏွစ္မ်ိဳး     အဆိုပါ ပညာသည္ (၁) ဝိပႆနာပညာ၊ (၂) မဂ္ဖိုလ္ပညာ ဟု ႏွစ္ပါးရွိ၏။ ႐ုပ္ နာမ္ ႏွစ္ပါး၏ သေဘာမွန္ကို သိေသာ ပညာသည္ ဝိပႆနာပညာ။ အရိယာ သစၥာေလးပါးကို သိေသာ ပညာသည္ မဂ္ဖိုလ္ပညာျဖစ္၏။

အဆိုပါ ပညာ ႏွစ္ပါးကို ရရန္ ပညာအက်င့္ ျဖစ္ေသာ ဝိပႆနာ ကမၼ႒ာန္းကို ပြါးမ်ား အားထုတ္ရသည္။

သမထပုဗၺဂၤမဝိပႆနာ သုဒၶဝိပႆနာ     ယင္းသို႔ အားထုတ္ရာတြင္ သမာဓိ အခန္း၌ ေဖာျပခဲ့ေသာ သမထကမၼ႒ာန္း တခုခုကို အားထုတ္ၿပီးမွ ဝိပႆနာကမၼ႒ာန္းကို အားထုတ္ေသာ သမထပုဗၺဂၤမ ဝိပႆနာနည္း၊ သမထကို အားထုတ္မေနေတာ့ပဲ ဝိပႆနာ သက္သက္ ကိုသာ အားထုတ္ေသာ သုဒၶဝိပႆနာနည္း ဟု ႏွစ္နည္း ရွိ၏။

ဤ၌ ရက္တိုရက္ရွည္ ေယာဂီ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးအတြက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ သုဒၶဝိပႆနာနည္းကို အက်ဥ္းမွ် ေဖာ္ျပပါမည္။

ဝိပႆနာဆိုတာ     ဝိပႆနာ ဆိုသည္မွာ ႐ုပ္ႏွင့္ နာမ္ တို႔၌ ရွိေသာ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာတို႔ကို ႐ႈသိေသာ ဉာဏ္ပင္ျဖစ္သည္။
ျဖစ္ၿပီးလွ်င္ ပ်က္စီးသြားတတ္ေသာေၾကာင့္၊ မတည္ၿမဲေသာ သေဘာသည္ အနိစၥ။
ျဖစ္မႈပ်က္မႈတို႔က မျပတ္ ႏွိပ္စက္ေနျခင္း သေဘာသည္ ဒုကၡ။
အလိုအတိုင္း မျဖစ္ေသာ သေဘာ၊ အစိုးမရေသာ သေဘာ၊ တည္ၿမဲေသာ ပုဂၢိဳလ္ သတၱဝါ အတၱအသက္ ဝိညာဥ္ မဟုတ္ေသာ သေဘာ၊ မရွိေသာ သေဘာသည္ အနတၱ။

သတိပ႒ာန္ ဝိပႆနာ     ႐ုပ္ နာမ္တို႔၌ အမွန္တကယ္ ရွိေနေသာ ဤ သေဘာသံုးခုကို သဘာဝ အမွန္ အတိုင္းသိေအာင္ ႐ုပ္ႏွင့္ နာမ္ကို ရွိေနသည့္အတိုင္း၊ ျဖစ္ေနသည့္အတိုင္း သတိဦးစီးေသာ စိတ္ျဖင့္ ေစာင့္႐ႈ ရသည္။ ယင္းသို႔ ႐ႈျခင္းကိုပင္ သတိပ႒ာန္ အားထုတ္သည္၊ ဝိပႆနာ အားထုတ္သည္ဟု ေခၚေဝၚၾကသည္။

မေရြးခ်ယ္ရ     ယင္းသို႔ ႐ႈရာတြင္ မည္သည့္ ႐ုပ္ မည္သည့္ နာမ္ကိုမွ ႐ႈမည္ဟု ေရြးခ်ယ္ မေနရ။ ယခု အခ်ိန္ ယခု ခဏ အခိုက္အတန္႔၌ ေလာေလာဆယ္ ထင္ရွားစြာျဖစ္ေပၚေနေသာ ႐ုပ္နာမ္ကိုသာ သတိျဖင့္ စူးစိုက္ ႐ႈရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေယာဂီ၏ ခႏၶာကိုယ္ဟု ေခၚသည့္ ႐ုပ္ႏွင့္ စိတ္ဟုေခၚသည့္ နာမ္တြင္ ထင္ထင္ရွားရွား ျဖစ္ေပၚေနသည့္ သေဘာမွန္သမွ်ကို သတိျဖင့္ မလြတ္တမ္း ေစာင့္႐ႈရသည္။

ထိုင္ပံု     သို႔ေသာ္လည္း စနစ္တက် ႐ႈတတ္ေစရန္ ႐ႈခါစ၌ ကိုယ္ လက္ အဂၤါ အေနအထားမွန္ဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ ထိုင္ေသာအခါ ေျခသလံုးႏွစ္ဘက္ ထပ္မထားပဲညာဘက္ ေျခသလံုးက အတြင္း၊ ဗယ္ဘက္ ေျခသလံုးက အျပင္အေနအထားျဖင့္ အတြင္း အျပင္ ယွဥ္လ်က္ ခ်ထားရမည္။ ခါးကို ေျဖာင့္မတ္စြာ ထားရမည္။ ေရွ႕ကုန္း ေနာက္ေကာ့ မျဖစ္ေစရ။

လည္ပင္းႏွင့္ ေခါင္းကိုလည္း ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ တတန္းတည္း တေျဖာင့္တည္း တည္ေနေအာင္ မတ္မတ္ ရွိေစရမည္။ လက္ကိုရင္ခြင္ထက္တြင္ ဗယ္ဘက္လက္က ေအာက္၊ ညာဘက္လက္က အထက္ အေနအထားျဖင့္ လက္ဖဝါးမ်ား ပက္လက္လွန္လ်က္ လက္ခ်င္း ထပ္ထားရမည္။ ဒူး ႏွစ္ဘက္ေပၚတြင္ လက္ႏွစ္ဘက္ကို ပက္လက္လွန္လ်က္ တင္ထားလိုကလည္း တင္ထားႏိုင္သည္။

မ်က္စိ     မ်က္စိကို မွိတ္၍ စိတ္ကို ခ်က္တဝိုက္ ဝမ္းဗိုက္သို႔ ေရွ႕႐ႈ ထားရမည္။ ထိုင္ေနသည့္ အခ်ိန္အတြင္း မ်က္စိကို တႀကိမ္တခါမွ် မဖြင့္ရ၊ ထိုင္ရာမွ ထေသာ အခါမွသာ မ်က္စိကို ဖြင့္ရမည္။

စ႐ႈပံု     ေနသားတက် ထိုင္ၿပီးေသာအခါ ဝမ္းဗိုက္လႈပ္ရွားမႈဝါေယာ ႐ုပ္ကစ၍ ႐ႈပါ။ ဝမ္းဗိုက္က ေဖာင္းၾကြလာလွ်င္ "ေဖာင္းတယ္" လို႔ ႐ႈပါ။ ပိန္သြားလွ်င္ "ပိန္တယ္" လို႔႐ႈပါ။

[ ႐ႈမွတ္ပံုကို ပို၍ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ေစရန္အရပ္သံုး ေျပာစကားျဖင့္ ေရးပါမည္။ သတိပ႒ာန္သုတ္ ေဒသနာေတာ္ႏွင့္ အညီ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မင္းကြန္းေဇတဝန္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ပဋိပတ္တပည့္ႀကီး ျဖစ္သည့္ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ညႊန္ျပသည့္ နည္းနာနိႆယအတိုင္း ေရးပါမည္။ ]

ဝမ္းဗိုက္အတြင္းမွ ေလ ေရွ႕ဘက္သို႔ ေရြ႕ရွားတြန္းကန္မႈကို "ေဖာင္းတယ္" လို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ သိေအာင္ ႐ႈပါ။ ေနာက္ဘက္သို႔ ေရြ႕ရွားတြန္းကန္မႈကို "ပိန္တယ္" လို႔ စူးစူးစိုက္စိုက္႐ႈပါ။

ဝါေယာဓာတ္     ဝမ္းဗိုက္ထဲက ေလရဲ႕ ေရြ႕ရွားမႈ တြန္းကန္မႈဟာ ဓာတုမနသိကာရ ပိုင္းမွာ လာတဲ့ ဝါေယာဓာတ္ပါပဲ။ ပကၠဳသာတိ မင္းႀကီးအား ျမတ္စြာဘုရားေဟာေတာ္မူတဲ့ ဝါေယာဓာတ္ ေျခာက္မ်ိဳးထဲက ကုစၧိသယ ဝါေယာ= ဝမ္းတြင္းရွိ ေလဓါတ္ပါပဲ။ ဝါေယာဓာတ္ကို ႐ႈတာျဖစ္လို႔ နာမည္တပ္ခ်င္ယင္ ဓာတုမနသိကာရကမၼ႒ာန္း လို႔လည္း နာမည္ တပ္ႏိုင္ပါတယ္။

႐ႈစမွာ ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈ သိပ္ မသိသာယင္ သိသေလာက္ပဲ႐ႈပါ။ ပိုထင္ရွားေအာင္ ဆိုၿပီး အသက္ကို ျပင္းျပင္း မရွဴပါနဲ႔၊ ပံုမွန္ ရွဴေနက်အတိုင္း ရွဴပါ။ ျပင္းျပင္း ရွဴယင္ ခဏနဲ႔ ေမာလာပါလိမ့္မယ္။ စိတ္ကေလး ၿငိမ္လာလို႔ သမာဓိ ကေလးျဖစ္လာတဲ့အခါမွာ သူ႕ဟာသူ သိသာထင္ရွားလာၿပီး ႐ႈလို႔ေကာင္းလာပါလိမ့္မယ္။ ေဖာင္းတာ အစ အလယ္ အဆံုး၊ ပိန္တာ အစ အလယ္ အဆံုး သိရမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔ စူးစူးစိုက္စိုက္ ႐ႈပါ။

စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ယင္     ေဖာင္းတာ ပိန္တာ ႐ႈစမွာ စိတ္ဟာ မၾကာခဏ ပ်ံ႕လြင့္တတ္ပါတယ္။ တျခား အာ႐ံုေတြဆီ ေရာက္သြားၿပီး အဲဒီ အာ႐ံုေတြကို ႀကံစည္ေန၊ စဥ္းစားေန၊ ေတြးေန၊ စိတ္ကူးေနတတ္ပါတယ္။ လက္ဦးေတာ့ အဲဒီစိတ္ ပ်ံ႕လြင့္တာကို ေယာဂီက မသိေသးပါဘူး။ ႐ႈဆဲ အာ႐ံုကို ႐ႈေနတယ္လို႔ပဲ ထင္ေနတတ္ပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ၾကာမွ၊ သို႔မဟုတ္ ခဏၾကာမွ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ေနမွန္း သိလာတတ္ပါတယ္။ ဘယ္အခါမွပဲ သိသိ၊ သိတဲ့အခါမွာ "ပ်ံ႕တယ္" "လြင့္တယ္" "ႀကံစည္တယ္" "စဥ္းစားတယ္" "ေတြးတယ္" "စိတ္ကူးတယ္" စသည္ျဖင့္ အဲဒီ စိတ္ကိုပဲ တိတိက်က် တင္းတင္းရင္းရင္း ထပ္ခါထပ္ခါ ႐ႈရ ပါမယ္။ ဘယ္ေလာက္ၾကာေအာင္ ႐ႈရမည္လဲဆိုယင္ အဲဒီ ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ ေပ်ာက္သြားသည္အထိ ႐ႈပါ။ ေပ်ာက္သြားယင္ မူလ အာ႐ံုျဖစ္တဲ့ ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈကို ျပန္ၿပီး႐ႈပါ။

စိတ္ကို ျပန္မဆြဲႏွင့္     သမထကမၼ႒ာန္း အားထုတ္ရာမွာေတာ့စိတ္ ပ်ံ႕လြင့္ေနယင္ ပ်ံ႕လြင့္ေနတဲ့ စိတ္ကို မူလ အာ႐ံုဆီ ျပန္ဆြဲၿပီး တင္ေပးရပါတယ္။ ဝိပႆနာမွာေတာ့ ဒီလို မလုပ္ရပါဘူး။ စိတ္ကို မူလ အာ႐ံုဆီ ျပန္မဆြဲရပါဘူး။ ပ်ံ႕လြင့္တဲ့စိတ္ကိုပဲ အရွိအတိုင္းသိေအာင္ ႐ႈရပါတယ္။ ဒီလို ႐ႈတာကေတာ့ ဝိပႆနာရဲ႕ အေျခခံသေဘာအတိုင္း ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ဆိုတဲ့ နာမ္တရားရဲ႕ သေဘာမွန္ကို ပိုင္းပိုင္းျခားျခား သိရေအာင္ ႐ႈရတာပါပဲ။

ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ကိုသာ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဘာစိတ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ေပၚလာသမွ် စိတ္ေတြကို ေကာင္းေကာင္းဆိုးဆိုး အားလံုး႐ႈသိေနရမွာခ်ည္းပါပဲ။ ေဒါသစိတ္ ျဖစ္ယင္လဲ "စိတ္ဆိုးတယ္" "ေဒါသျဖစ္တယ္" စသည္ျဖင့္ ႐ႈရပါတယ္။ စိတ္ဆင္းရဲယင္လဲ "စိတ္ဆင္းရဲတယ္" လို႔ ႐ႈပါ။ ဝမ္းနည္းယင္ "ဝမ္းနည္းတယ္" ဝမ္းသာယင္လဲ "ဝမ္းသာတယ္" လို႔ ႐ႈပါ။ စူးစူးစိုက္စိုက္ ႐ႈလို႔ ႐ႈစိတ္က အားေကာင္းလာယင္ အ႐ႈခံစိတ္ေတြ ဆက္မျဖစ္ေတာ့ပဲႏွင့္ ရပ္သြား ေပ်ာက္သြား ပါတယ္။ အဲဒီလို ရပ္သြားေပ်ာက္သြားယင္ မူလ အာ႐ံုေဖာင္းမႈ ပိန္မႈကို ျပန္႐ႈရပါတယ္။

မူလ အာ႐ံုကို တြယ္ကပ္မေနပါႏွင့္     တခု သတိထားဖို႔က ဒီလို ပ်ံ႕လြင့္စိတ္၊ စိတ္ဆိုးစိတ္ စသည္ေတြ ထင္ထင္ရွားရွား ျဖစ္ေနတာကို သိပါလ်က္ႏွင့္ စိတ္ၿငိမ္ေအာင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈကို အတင္း တြယ္ကပ္ၿပီး ႐ႈမွတ္ မေနရပါဘူး။ အဲဒီလိုလုပ္ယင္ မွားပါတယ္။ စိတ္ သဘာဝဟာ ပိုထင္ရွားတဲ့ အာ႐ံုဆီကို သြားတတ္ သိတတ္တာျဖစ္လို႔ ဘယ္လိုပဲ ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈကို ကပ္႐ႈေနေန အဲဒီအခိုက္အတံ့မွာ ပိုထင္ရွားတဲ့ အျပင္ အာ႐ံုကိုပဲ သြားသိေနတတ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဝိပႆနာဆိုတာ ပိုထင္ရွားတဲ့ ျဖစ္ေပၚေနဆဲ ႐ုပ္နာမ္ကို ႐ႈရ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မူလ အာ႐ံုကို တြယ္ကပ္မထားပဲ ျဖစ္ေပၚေနဆဲ ျဖစ္တဲ့ ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ စသည္ကိုသာ စူးစိုက္ ႐ႈရပါမယ္။

ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈကို ႐ႈဆဲမွာ အသံၾကားတာ ထင္ရွားယင္ "ၾကားတယ္" လို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈပါ။ အန႔ံနံယင္ ေမႊယင္ "နံတယ္" "ေမႊးတယ္" လို႔ ႐ႈပါ။ ေပ်ာက္သြားယင္ မူလ အာ႐ံုကို ျပန္႐ႈပါ။

ဒုကၡေဝဒနာ     ထိုင္ၿပီး ႐ႈမွတ္တာ ၾကာလာလို႔ ေညာင္းမႈ၊ က်ဥ္မႈ၊ ထံုမႈ၊ ကိုက္ခဲမႈ စတဲ့ ဒုကၡေဝဒနာျဖစ္လာယင္ မူလ ႐ႈၿမဲ အာ႐ံုကို လႊတ္ၿပီး "ေညာင္းတယ္" "က်ဥ္တယ္" "ထံုတယ္" "နာတယ္" စသျဖင့္ အဲဒီ ေဝဒနာရွိေနသမွ် ထပ္ခါထပ္ခါ ႐ႈပါ။ ေဝဒနာ ျပင္းထန္လာယင္လဲ သည္းခံၿပီး ႐ႈႏိုင္သမွ် ႐ႈပါ။ ဒီလို ႐ႈတာဟာ ခံစားမႈ = ေဝဒနကၡႏၶာရဲ့ သေဘာကို သဘာဝအတိုင္းသိရေအာင္ ႐ႈေနျခင္းပါပဲ။ ဒုကၡေဝဒနာ ေပ်ာက္သြားေျပသြားေအာင္ ႐ႈရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သို႔ေသာ္လဲ ႐ႈပါမ်ားလို႔ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ သမာဓိအားေကာင္းလာတဲ့ အခါမွာ ေဝဒနာဟာ ေလ်ာ့ယင္လဲသြားတတ္ပါတယ္။ ဆက္မျဖစ္ေတာ့ပဲ အျဖစ္ရပ္ၿပီး ေပ်ာက္ယင္လဲ ေပ်ာက္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒီလို ႐ႈတာဟာ "ဒုကၡံဝါေဝဒနံ ေဝဒယမာေနာ ဒုကၡံ ေဝဒနံ ေဝဒယာမီတိ ပဇာနာတိ" ဆိုတဲ့ ေဝဒနာႏုပႆနာ တရားေတာ္အတိုင္း ႐ႈျခင္းပါပဲ။

နိဗၺာန္တံခါးေသာ့     ေဝဒနာကို သည္းခံႏိုင္သမွ် သည္းခံၿပီး ဇြဲစိတ္ႏွင့္ ႐ႈသင့္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုယင္ ေဝဒနာဟာ နိဗၺာန္တံခါးကိုဖြင့္တဲ့ေသာ့ ျဖစ္လို႔ ပါပဲ။ ေဝဒနာကို ႐ႈလို႔ ေဝဒနာရဲ႕ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ သေဘာကို သိျမင္ယင္ နိဗၺာန္ကို ေရာက္ႏိုင္ပါတယ္။ သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွာ ေရာဂါေဝဒနာ အႏွိပ္စက္ခံရတဲ့ မေထရ္ တပါးဟာ အဲဒီ ေရာဂါေဝဒနာကို ႐ႈတာႏွင့္ ကိေလသာခပ္သိမ္း ၿငိမ္းၿပီး ရဟႏၲာ ျဖစ္သြားေၾကာင္းကို ဝိသုဒၶိမဂ္ အ႒ကထာ (ပ-တြဲ၊ ၄၆) မွာ ေဖာျပထားပါတယ္။

သည္းမခံႏိုင္ေတာ့လွ်င္     ဒုကၡေဝဒနာဟာ ပိုမို ျပင္းထန္လာလို႔ သည္းမခံႏိုင္ေတာ့တဲ့ အေျခအေနေရာက္လာယင္ မိနစ္သံုးဆယ္ထက္မနည္း မျပင္ပဲ ထိုင္ႏိုင္သူမ်ားဟာ ျပင္ၿပီး မထိုင္ပါႏွင့္၊ ထၿပီး စႀကႍေလွ်ာက္ အားထုတ္ပါ။ မိနစ္သံုးဆယ္ ျပည့္ေအာင္ မျပင္ပဲ ထိုင္လို႔ မရေသးသူမ်ားကေတာ့ တႀကိမ္ ျပင္ထိုင္ၿပီး ဆက္႐ႈမွတ္ပါ။ ဒုတိယအႀကိမ္ အထိုင္ျပင္ဖို႔ အေျခအေန ျဖစ္လာယင္ေတာ့ မျပင္ပဲႏွင့္ ထၿပီး စႀကႍေလွ်ာက္ အားထုတ္ပါ။

အထိုင္ျပင္စ ရွိယင္ စိတ္အက်င့္ပါၿပီး ျပင္ဖို႔ပဲ စိတ္ကူးေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မျပင္မိေအာင္ အထူး ႀကိဳးစားပါ။ တထိုင္ထက္တထိုင္ ပိုၿပီး ၾကာၾကာ ထိုင္ႏိုင္ရမယ္လို႔ စိတ္ဆံုးျဖတ္ၿပီး ႀကိဳးစားဖို႔ လိုပါတယ္။ ၾကာၾကာ ထိုင္ႏိုင္ေလ သမာဓိ အရွိန္ ပိုရေလပါပဲ။

စႀကႍ ေလွ်ာက္လွ်င္     စႀကႍ ေလွ်ာက္တဲ့ အခါမယ္ စႀကႍဦးမွာ ကိုယ္ကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္မတ္မတ္ ထားၿပီးရပ္ပါ။ လက္ပိုက္ ထားပါ။ ဒါမွ မဟုတ္ယင္ လက္ကို ေနာက္ဘက္ ပစ္ထားၿပီး လက္ခ်င္း ယ်က္ထားပါ။ လက္ႏွစ္ဘက္ကို နံေဘး တဘက္တခ်က္မွာ တြဲလဲ ခ်မထားပါႏွင့္။

ေခါင္းကို သိပ္ ငံု႔မထားပါႏွင့္။ ေျခေထာက္ေရွ႕ သံုးေလးေတာင္ခန္႔ ေဝးတဲ့ ေနရာကို မ်က္လႊာခ်ထားတဲ့ မ်က္စိႏွင့္ သာမန္ ၾကည့္ျဖစ္ႏိုင္႐ံု ေခါင္းကို စဥ္းငယ္မွ် ညႊတ္ကိုင္းထားပါ။ သိပ္ ငံု႔ထားယင္ မၾကာခင္ ဇက္ေၾကာ တက္လာတတ္ ေခါင္းမူးလာတတ္ပါတယ္။

မ်က္စိကို ထိန္းပါ     စႀကႍေလွ်ာက္ေနတဲ့ တခ်ိန္လံုး အေဝးကို ေဘးကို မၾကည့္မိေအာင္ မ်က္စိကို ထိန္းပါ။ တျခား မၾကည့္ဘူးလို႔လဲ ဆံုးျဖတ္ပါ။ ၾကည့္ခ်င္စိတ္ျဖစ္ေပၚလာယင္လဲ ၾကည့္ခ်င္စိတ္ကို ႐ႈမွတ္ပါ။ ႐ႈမွတ္လိုက္ယင္ၾကည့္ခ်င္စိတ္ ေပ်ာက္သြားၿပီး တျခားကို မၾကည့္ျဖစ္ေတာ့ဘူး။ စိတ္ရဲ႕ အလိုလိုက္ၿပီး ၾကည့္ခ်င္စိတ္ ျဖစ္ေပၚတိုင္း မ်က္စိက ေလွ်ာက္ၾကည့္ေနယင္ေတာ့ မ်က္စိသြားရာ စိတ္လိုက္ပါေနၿပီး သမာဓိ ပ်က္ပ်က္ေနတာႏွင့္ စႀကႍေလွ်ာက္ရာမွာ ဘာတရားမွ ေတြ႕မယ္ သိမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။

စႀကႍေလွ်ာက္ရာမွာ မ်က္စိကို ထိန္းႏိုင္ဖို႔၊ မ်က္စိ လံုဖို႔အေရးအႀကီးဆံုးပါပဲ။

စ႐ႈပံု     စႀကႍ စ႐ႈတဲ့အခါ စိတ္ကို ေျခေထာက္ ေရြ႕ရွားမႈွဆီေရွး႐ႈ တည္ထားပါ။ ေျခလွမ္း လွမ္းလိုက္တဲ့အခါမွာ "သြားတယ္၊ သြားတယ္" လို႔ ျဖစ္ေစ၊ "လွမ္းတယ္၊ လွမ္းတယ္" လို ျဖစ္ေစ၊ "ဗယ္လွမ္းတယ္၊ ညာလွမ္းတယ္" လို႔ ျဖစ္ေစ စိတ္အဆိုကေလး ဆိုၿပီး ႐ႈမွတ္ပါ။ စိတ္အဆိုက လိုရင္းမဟုတ္ေသာ္လဲ အားထုတ္စမွာ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ပါတယ္။

စႀကႍေလွ်ာက္ယင္း စိတ္ တျခားကို ပ်ံ႕သြား လြင့္သြားယင္ ပ်ံ႕စိတ္ လြင့္စိတ္ကို ႐ႈၿပီးမွ ေျခလွမ္းကို ျပန္႐ႈပါ။ ရံဖန္ရံခါမွာ လြင့္စိတ္ ေတြးစိတ္ တာရွည္ေနယင္ ရပ္ၿပီးမွ စိတ္ကို ႐ႈမွတ္ပါ။ လြင့္စိတ္ ေတြးစိတ္ ေပ်ာက္သြားမွ စႀကႍ ျပန္ေလွ်ာက္ၿပီး႐ႈမွတ္ၿမဲ ႐ႈမွတ္ပါ။

ျဖည္းျဖည္း ေျခလွမ္းစိပ္စိပ္     စႀကႍေလွ်ာက္ အားထုတ္တဲ့ အခါမွာ စႀကႍကို ျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာက္ပါ။ ေျခလွမ္းကို သိပ္ မက်ဲပါေစနဲ႔ ေျခဖဝါးတျပန္စာ၊ သို႔မဟုတ္ တျပန္စာ သာသာကေလး လွမ္းပါ။ ဒါမွ႐ႈလို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ေျခဖဝါးခ်င္း ေရွ႕ေနာက္စဥ္ၿပီး မလွမ္းပါႏွင့္၊ ယိုင္တတ္ လဲတတ္ပါတယ္။

႐ႈမွတ္ခ်က္ တိုးပါ     ေရွ႕နားမွာ ေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္း "သြားတယ္" လို႔ ျဖစ္ေစ၊ "လွမ္းတယ္" လို႔ ျဖစ္ေစ၊ "ဗယ္ လွမ္းတယ္၊ ညာ လွမ္းတယ္" လို႔ ျဖစ္ေစ ႐ႈမွတ္လို႔ ၂ ရက္ေလာက္ ရွိယင္ ႐ႈစိတ္ႏွင့္ အ႐ႈခံ အာ႐ံုတည့္လာၿပီး ႐ႈလို႔ ေကာင္းလာပါလိမ့္မယ္။ ဒီအခါမွာ "ၾကြတယ္၊ ခ်တယ္" လို႔ ေျခတလွမ္းကို ႏွစ္ပိုင္းသိေအာင္ တိုးၿပီး ႐ႈပါ။ အဲဒီ ႐ႈမွတ္ခ်က္ ႏိုင္နင္းလာတဲ့ အခါမွာ "ၾကြတယ္၊ လွမ္းတယ္၊ ခ်တယ္" လို႔ ေျခတလွမ္းကို သံုးပိုင္းသိေအာင္ တိုး႐ႈပါ။

အဲဒီ နည္းအတိုင္း ႐ႈမွတ္ခ်က္ တိုးတိုးသြားယင္ စႀကႍ ေလွ်ာက္ခုိက္မွာ ဝိပႆနာ သတိ၊ သမာဓိ၊ ဉာဏ္ေတြ အားေကာင္းလာတဲ့အတြက္ ပိုပိုၿပီး ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ပီပီျပင္ျပင္ ေတြ႕သိလာပါလိမ့္မယ္။

စႀကႍလမ္းအဆံုးမွာ     စႀကႍေလွ်ာက္တဲ့အခါ ဟိုနားေလွ်ာက္လိုက္၊ ဒီနားေလွ်ာက္လိုက္ႏွင့္ မေလွ်ာက္ပါနဲ႔။ အဲဒီလို ေလွ်ာက္လို႔ အားေကာင္းတဲ့ သမာဓိကို မရႏုိင္ပါဘူး။ စႀကႍလမ္းေၾကာင္း တေၾကာင္းတည္းမွာ ေခါက္တံု႔ ေခါက္ျပန္ ေလွ်ာက္ပါ။

စႀကႍအဆံုးေရာက္ယင္ မလွည့္ေသးပဲႏွင့္ စံုရပ္လိုက္ပါ။ ၿပီးမွ ရပ္ေနတဲ့ ေထာင္ေထာင္သေဘာကို စိတ္အာ႐ံုစိုက္ၿပီး "ရပ္တယ္၊ ရပ္တယ္" လို႔ မိနစ္ဝက္ေလာက္ ျဖစ္ေစ၊ တမိနစ္ေလာက္ျဖစ္ေစ ရပ္ ဣရိယာပုထ္ကို ႐ႈမွတ္ပါ။ ၿပီးမွ ျပန္လွည့္ခ်င္တဲ့ စိတ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာသိေအာင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ႈပါ။ ၿပီးမွ တျဖည္းျဖည္း ေနာက္ျပန္လွည့္တာကို ႐ႈပါ။ ေနာက္ျပန္ မ်က္ႏွာမူမိယင္ ရပ္လိုက္ၿပီး ရပ္တာကို ႐ႈပါ။ ၿပီးမွ "ၾကြတယ္၊ လွမ္းတယ္၊ ခ်တယ္" စသည္ျဖင့္ ႐ႈမွတ္ၿမဲ ႐ႈမွတ္သြားပါ။

စႀကႍကို ဂ႐ုစိုက္ပါ     စႀကႍ တႀကိမ္ေလွ်ာက္ယင္ တရားမရင့္ေသးမီမွာ အနည္းဆံုး တနာရီေလွ်ာက္ပါ။ မေလ်ာ့ပါေစႏွင့္၊ ပိုယင္သာ ပိုပါေစ။ စႀကႍမွာ အ႐ႈခံအာ႐ံုထင္ရွားလို႔ သမာဓိ ပိုၿပီး ရလြယ္ပါတယ္။ ဉာဏ္လဲ ပိုၿပီး ျဖစ္လြယ္ပါတယ္။ ေျခေထာက္ရဲ႕ ၾကြေရြ႕သေဘာ၊ လွမ္းေရြ႕သေဘာ၊ ခ်ေရြ႕သေဘာဟာ အလြန္ထင္ရွားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႐ႈရတာ လြယ္ကူတဲ့အတြက္ သမာဓိ ရလြယ္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက စႀကႍရဲ႕ အက်ိဳးငါးပါးကို ေဟာေတာ္မူေတာ့ "စႀကႍသမာဓိဟာ ၾကာရွည္တည္တံ့တယ္" လို႔ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံဖို႔ နာရီပိုင္းအလိုမွာ ျမတ္စြာဘုရားထံ တရားလာေမးတဲ့ အရွင္သုဘဒၵဟာ ကုသိနာ႐ံု အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္ထဲမွာ စႀကႍေလွ်ာက္ယင္း ႐ႈမွတ္တာႏွင့္ပဲ အရဟတၱမဂ္၊ အရဟတၱဖိုလ္ ရၿပီး ရဟႏၲာ ျဖစ္သြားပါတယ္။ စႀကႍတရား အေရးႀကီးပါတယ္။

စႀကႍ ႐ႈမွတ္မႈ ရည္ရြယ္ခ်က္     ဒါေၾကာင့္ စႀကႍေလွ်ာက္ ႐ႈမွတ္တာဟာ အေညာင္းေျပ႐ံု၊ ဣရိယာပုထ္ အေျပာင္းအလဲျဖစ္႐ံု၊ သမာဓိအားေကာင္း႐ံုမွ် ရည္ရြယ္တာမဟုတ္ပါဘူး။ စႀကႍေလွ်ာက္ခုိက္မွာ ျဖစ္ဆဲ ႐ုပ္နာမ္တို႔ရဲ့ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သဘာဝေတြကို သိဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္က ပဓာနပါ။ ၿပီးေတာ့ စႀကႍေလွ်ာက္တုန္းမွာ ရရွိတဲ့ ဝိပႆနာသတိ၊ သမာဓိ၊ ဉာဏ္ တို႔ကို ထိုင္သည္အထိ ပါသြားေအာင္ အဆက္မျပတ္ ႐ႈမွတ္ၿပီး သယ္သြားယင္ ထိုင္ ႐ႈမွတ္ရာမွာ အမ်ားႀကီး အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စႀကႍကို အလ်င္ေလွ်ာက္ၿပီးမွ ထိုင္ ႐ႈမွတ္တာက ပိုေကာင္းပါတယ္။

စႀကႍတလွည့္ အထိုင္တလွည့္ ႐ႈမွတ္ဖို႔ပါပဲ။ သို႔ေသာ္လဲ စႀကႍႏွင့္ အထိုင္ အခ်ိန္ ညီမွ်ဖို႔ မလိုပါဘူး။ တရား အေျခအေနအရ အတိုးအေလ်ာ့ ရွိရပါတယ္။

သမၸဇညပိုင္း ႐ႈပံု     သတိပ႒ာန္ ဝိပႆနာရဲ့ အေျခခံ သေဘာဟာ ႐ုပ္ႏွင့္ နာမ္မွာ ခဏမစဲ ျဖစ္ေပၚ ေနတဲ့သေဘာေတြကို စကၠန္႔မလပ္ မိနစ္မလပ္ တရစပ္ေစာင့္ၾကည့္႐ႈသိေနရပါတယ္။ မ႐ႈမိပဲ လပ္သြားတဲ့ မိနစ္ပိုင္း စကၠန္႔ပိုင္း ကေလးမ်ာပဲ မ႐ႈမိလိုက္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ ကိေလသာက ဝင္လိုက္ေတာ့တာပဲ။

ဒါေၾကာင့္ စႀကႍ ေလွ်ာက္တဲ့ အခါႏွင့္ ထိုင္တဲ့ အခါေလးမွာသာ ႐ႈရံုမွ်နဲ႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ႏိုးေနသမွ် တခ်ိ္န္လံုး လႈပ္ရွားမႈ၊ ျပဳမူမႈ၊ ကိုယ္ အမူအရာ မွန္သမွ်ကိုေရာ စဥ္းစား၊ ႀကံေတြး၊ လိုခ်င္တပ္မက္၊ စိတ္ပ်က္၊ စိတ္ဆိုးတဲ့ စိတ္သေဘာမွန္သမွ်ကိုပါ ျဖစ္ေပၚတိုင္း ျဖစ္ေပၚတိုင္း အၿမဲတေစ ႐ႈသိေနရပါတယ္။

႐ႈပံု နည္းျပ     လႈပ္ရွားျပဳမူ အေသးစိတ္ အမူအရာမွန္သမွ် ႐ႈမွတ္ပံုကို မဟာသတိပ႒ာနသုတ္၊ သမၸဇညပိုင္းမွာ နည္းျပ အေနႏွင့္ ျမတ္စြာဘုရား ညႊန္ၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ေရွ႕ကိုသြားတိုင္း၊ ေနာက္ကို ဆုတ္တိုင္း၊ ေကြးတိုင္း၊ ဆန္႔တိုင္း၊ ထိုင္တိုင္း၊ ထတိုင္း၊ သကၤန္း ကိုင္တိုင္း၊ သပိတ္ကိုင္တိုင္း၊ အဝတ္ ဝတ္တိုင္း၊ စားေသာက္တိုင္း၊ ေရခ်ိဳးတိုင္း၊ တပိုတပါး သြားတိုင္း စသည္မွာ ပါဝင္ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့လႈပ္ရွားမႈ ျပဳမူမႈေတြကို "ေကြးတယ္" "ဆန္႔တယ္" "ထိုင္တယ္" "ထတယ္" စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ေန ရွိေနတဲ့ အတိုင္း အၿမဲ မျပတ္ သတိကပ္ၿပီး ႐ႈသိေနရပါတယ္။

ျမင္တိုင္း၊ ၾကားတိုင္း၊ နံတိုင္း၊ စားတိုင္း၊ ထိေတြ႕တိုင္း၊ ႀကံေတြးတိုင္းလဲ "ျမင္တယ္" "ၾကားတယ္" စသည္ျဖင့္ မလြတ္ရေအာင္ ႐ႈသိ ေနရပါတယ္။

႐ႈမွတ္မႈခ်င္း ဆက္စပ္ မိမွ     တေန႔လံုး ႐ႈသိမႈခ်င္း ဆက္စပ္မိၿပီး သတိတစပ္တည္း ျဖစ္ေအာင္ ႐ႈႏုိင္ေလ သမာဓိဉာဏ္ေတြ တိုးတက္ လာေလပါပဲ။ ထိုင္တဲ့အခ်ိန္ႏွင့္ စႀကႍေလွ်ာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာသာ ႐ႈမွတ္ၿပီး က်န္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ အဲဒီ ျပဳမူလႈပ္ရွားမႈ အမူအရာေတြကို အ႐ႈပဲ လႊတ္ထားယင္ ေရွ႕သတိႏွင့္ ေနာက္ သတိ၊ ေရွ႕သမာဓိႏွင့္ ေနာက္ သမာဓိ၊ ေရွ႕ဉာဏ္ႏွင့္ေနာက္ ဉာဏ္ အဆက္ျပတ္ၿပီးဟာေနတဲ့ ကြက္လပ္ႀကီးေတြ ၾကားက ခံေနလို႔ သတိ၊ သမာဓိ၊ ဉာဏ္ေတြ အရွိန္ ပ်က္ပ်က္ သြားတဲ့အတြက္ တိုးတက္မႈ အလြန္ေႏွးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တေန႔လံုးဆက္စပ္မိေအာင္ ႐ႈမွတ္ဖို႔ အထူး ႀကိဳးစားရပါတယ္။

ေၾကာင္းက်ိဳး ဆက္သြယ္ပံု     ႐ႈမွတ္မႈ သတိေတြ ဆက္စပ္မိယင္ တည္ၿငိမ္မႈ သမာဓိေတြ ဆက္စပ္မိလာလို႔ အားေကာင္းလာပါတယ္။ သမာဓိ အားေကာင္းလာယင္ "သမာဟိေတာ ယထာဘူတံ ပဇာနာတိ=စိတ္တည္ၿငိမ္သူသည္ အမွန္အတိုင္း သိ၏" ဆိုတဲ့ ဗုဒၶ ရွင္ေတာ္ျမတ္၏ မိန္႔ခြန္းေတာ္အတိုင္း အ႐ႈခံ ရုပ္၊ အ႐ႈခံ နာမ္ တို႔ရဲ့ အရွိ သဘာဝျဖစ္တဲ့ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာေတြကို အမွန္အတိုင္း သိတဲ့ ဝိပႆနာဉာဏ္ေတြ ရွင္းလင္း ပီသစြာ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္၊ ဒီ ဝိပႆနာဉာဏ္ေတြ ရင့္က်က္ၿပီဆိုယင္ အရိယသစၥာ ေလးပါးကို ထိုးထြင္းသိတဲ့ မဂ္္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ေတြ ျဖစ္ေပၚၿပီး ဆင္းရဲခပ္သိမ္းၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ ျပဳႏိုင္တယ္ဆိုတာကေတာ့ ဘုရားေဟာ ေဒသနာေတာ္ အရေရာ သဘာဝျဖစ္စဥ္အရပါ မလြဲႏိုင္တဲ့ ေၾကာင္းက်ိဳး နိယာမ တရားႀကီးပါပဲ။

အခု ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ႐ႈမွတ္ပံုေတြထဲက-

႐ုပ္ကို ႐ႈသိတာက          ကာယာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္၊
ခံစားမႈကို ႐ႈသိတာက          ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္၊
စိတ္ကို ႐ႈသိတာက          စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္၊
သေဘာကို ႐ႈသိတာက          ဓမၼႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္။

အဲဒီလို ျမတ္စြာဘုရား ေလးမ်ိဳးခြဲျခားၿပီး ေဟာေတာ္မူထားပါတယ္။ သို႔ေသာ္လဲ ႐ႈတဲ့အခါမွာေတာ့ ဘယ္ သတိပ႒ာန္ျဖစ္ေအာင္ ႐ႈမယ္လို႔ ေရြးခ်ယ္ မေနရပါဘူး။ ထင္ထင္ရွားရွား ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ သေဘာကို ႐ႈသိေန႐ံုပါပဲ။

ဒီ သတိပ႒ာန္ ေလးမ်ိဳးကို ႐ႈပြါးယင္-

  • ကိေလသာ စင္ၾကယ္ျခင္း အက်ိဳး၊
  • စိုးရိမ္ ပူေဆြးမႈ ကင္းျခင္း အက်ိဳး၊
  • ငိုေၾကြးမႈ ကင္းျခင္း အက်ိဳး၊
  • ကိုယ္ဆင္းရဲ ၿငိမ္းျခင္း အက်ိဳး၊
  • စိတ္ဆင္းရဲ ၿငိမ္းျခင္း အက်ိဳး၊
  • မဂ္ဉာဏ္ကို ရျခင္း အက်ိဳး၊
  • နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရျခင္း အက်ိဳးမ်ားကို ရႏိုင္ေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရား မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါတယ္။
ေဆာင္ပုဒ္

ကိေလစင္ေရး၊ စိုးပူေဆြး၊ ငိုေၾကြးကင္းလိုလွ်င္။
ကိုယ္စိတ္ဆင္းရဲ၊ မရွိပဲ၊ အၿမဲၿငိမ္းလိုလွ်င္။
မဂ္ႏွင့္ နိဗၺာန္၊ တရားမွန္၊ အျမန္ရလိုလွ်င္။
႐ုပ္နာမ္ ျဖစ္ဆဲ၊ သတိစြဲ၊ ပြါးၿမဲတလမ္းပင္။
တလမ္းတည္းမွန္၊ သတိပ႒ာန္၊ ပြါးရန္ဘယ္သို႔နည္း။
႐ုပ္ျဖစ္တိုင္းသာ၊ စူးစိုက္ကာ၊ ေသခ်ာ ႐ႈရသည္။
ခံစားတိုင္းသာ၊ စူးစိုက္ကာ၊ ေသခ်ာ ႐ႈရသည္။
စိတ္ျဖစ္တုိင္းသာ၊ စူးစိုက္ကာ၊ ေသခ်ာ ႐ႈရသည္။
သေဘာတိုင္းသာ၊ စူးစိုက္ကာ၊ ေသခ်ာ ႐ႈရသည္။
႐ႈလွ်င္ ႐ႈလွ်င္၊ အမွန္ျမင္၊ ေျပးဝင္ နိဗၺာန္ျပည္။

No comments:

Post a Comment

ယခုမိတ္ေဆြေရးသားေသာမွတ္ခ်က္ကို စိစစ္ၿပီးမွလက္ခံမွာၿဖစ္တဲ႔အတြက္ ေနာက္တစ္ေခါက္လာမွ မိတ္ေဆြေရးေသာမွတ္ခ်က္ဟာေတြ႔ရမွာၿဖစ္ပါတယ္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

အေရာင္ရဲ႕Code ယူရန္

HTML COLOUR CODE လြယ္ကူစြာရွာရန္

အေရာင္ရဲ႕Code ယူရန္ :

ိDHAMMA RADIO CHANNEL 8 - ဒယ္အိုးဆရာေတာ္ ဥဴးသုမဂၤလ



Click to play with other type of player

Android Winamp windows Media Player Real Player QuickTime VlcPlayer iPhone


DOWNLOAD MP3