သမာဓိ
ဈာန္ႏွင့္ အပၸနာ အာ႐ံုတခုတည္း၌ စိတ္ စုစည္းစူးစုိက္တည္ၿငိမ္ေနျခင္းကို သမာဓိဟု ေခၚ၏။ ထို စူးစိုက္သည္ၿငိမ္မႈ အားေကာင္းလာလွ်င္ ဈာန္ဟု ေခၚ၏။ အပၸနာ ဟုလည္း ေခၚရ၏။
အာ႐ံုကို စူးစူးစုိက္စိုက္ကပ္၍႐ႈေသာ စိတ္သည္ ဈာန္စိတ္၊ အာ႐ံု၌ သက္ဝင္ေန ျမဳပ္ဝင္ေနေသာ စိတ္သည္ အပၸနာစိတ္။ ဈာန္ႏွင့္ အပၸနာ သေဘာအဓိပၸာယ္ အတူတူပင္ ျဖစ္၏။ စိတ္၏ အေျခအေန တခုတည္းကိုပင္ ေဝါဟာရ ႏွစ္ခုျဖင့္ ေခၚေဝၚသံုးႏႈန္းၾကျခင္း ျဖစ္၏။
ဈာန္ ခ်မ္းသာ စိတ္သည္ အ႐ႈခံအာ႐ံု၌ အင္အားေကာင္းစြာစူးစိုက္ တည္ၿငိမ္ေန၍ ဈာန္ သမာဓိ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ေသာအခါ စိတ္၏ အညစ္အေၾကး ျဖစ္သည့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ စေသာ ကိေလသာ နီဝရဏတို႔ ကင္းေဝးစင္ၾကယ္ေနသျဖင့္ စိတ္ အစဥ္သည္ ၾကည္လင္သန္႔ရွင္း ေနရကား ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသာ ေန၏။ ယင္း ခ်မ္းသာကိုပင္ ဈာန္ခ်မ္းသာ ဟု ေခၚၾက၏။
ဈာန္ ေလးဆင့္ ငါးဆင့္ ယင္း ဈာန္ကို စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ အင္အား အေကာင္းအညံ့ လိုက္္၍ ေလးဆင့္ တနည္း၊ ငါးဆင့္ တနည္း ခြဲျခား သတ္မွတ္ၾက၏။
ယင္း ဈာန္ကို ေလးဆင့္ ခြဲျခားလွ်င္
- ပထမဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ႀကံစည္ျခင္း (= ဝိတက္)၊ ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ျခင္း (= ဝိစာရ)၊ ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ျခင္း (= ပီတိ)၊ ခ်မ္းသာျခင္း (= သုခ)၊ အာ႐ံု တခုတည္း၌ တည္ျခင္း (= ဧကဂၢတာ)၊ ဤသေဘာ ငါးမ်ိဳး ပါဝင္၏။
- ဒုတိယဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ႏွစ္သက္ဝမ္းေျမာက္ျခင္း(= ပီတိ)၊ အာ႐ံုတခုတည္း၌ တည္ျခင္း(= ဧကဂၢတာ)၊ ခ်မ္းသာျခင္း (= သုခ)၊ ဤသေဘာသံုးမ်ိဳး ပါဝင္၏။
- တတိယဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ခ်မ္းသာျခင္း (= သုခ)၊ တခုတည္း၌ တည္ျခင္း (= ဧကဂၢတာ)၊ ဤ သေဘာႏွစ္မ်ိဳး ပါဝင္၏။
- စတုတၳဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ မဆင္းရဲ မခ်မ္းသာ ညီမွ်စြာ ႐ႈျခင္း(= ဥပကၡာ )၊ အာ႐ံုတခုတည္း၌တည္ျခင္း (= ဧကဂၢတာ)၊ ဤသေဘာ ႏွစ္မ်ိဳးပါဝင္၏။
ဈာန္ကို ငါးဆင့္ ခြဲျခားလွ်င္-
- ပထမဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ဝိတက္၊ ဝိစာရ၊ ပီတိ၊ သုခ၊ ဧကဂၢတာ သေဘာ ၅ မ်ိဳး ပါဝင္၏။
- ဒုတိယဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ဝိစာရ၊ ပီတိ၊ သုခ၊ ဧကဂၢတာ သေဘာ ၄ မ်ိဳး ပါဝင္၏။
- တတိယဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ပီတိ၊ သုခ၊ ဧကဂၢတာ သေဘာ ၃ မ်ိဳး ပါဝင္၏။
- စတုတၳဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ သုခ၊ ဧကဂၢတာ သေဘာ ၂ မ်ိဳး ပါဝင္၏။
- ပဥၥမဆင့္ ဈာန္စိတ္၌ ဥေပကၡာ၊ ဧကဂၢတာ သေဘာ ၂ မ်ိဳး ပါဝင္၏။
ဈာန္ တဆင့္ထက္ တဆင့္ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ ပို၍ ပို၍ အားေကာင္းလာကာ အျမင့္ဆံုး
အဆင့္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ စိတ္သည္ လြန္စြာ ၿငိမ္သက္ ၿငိမ္းေအး လာေတာ့၏။ ထိုအခါ
အခ်မ္းသာႀကီး ခ်မ္းသာေနေတာ့၏။
ဤ ဈာန္ခ်မ္းသာကို ခံစားႏိုင္ေရးအတြက္ ဈာန္ သမာဓိကို ရရွိရန္ ေအာက္ပါ သမထ ကမၼ႒ာန္း ေလးဆယ္တို႔တြင္ တပါးပါးကို ပြါးမ်ား အားထုတ္ရ၏။
ကသိုဏ္း ဆယ္ပါး
- ပထဝီ ကသိုဏ္း
- အာေပါ ကသိုဏ္း
- ေတေဇာ ကသိုဏ္း
- ဝါေယာ ကသိုဏ္း
- နီလ ကသိုဏ္း
- ပီတ ကသိုဏ္း
- ေလာဟိတ ကသိုဏ္း
- ဩဒါတ ကသိုဏ္း
- အာေလာက ကသိုဏ္း
- အာကာသ ကသိုဏ္း
အသုဘ ဆယ္ပါး
- ဥဒၶဳမာတက အသုဘ
- ဝိနီလက အသုဘ
- ဝိပုဗၺက အသုဘ
- ဝိစၧိဒၵက အသုဘ
- ဝိကၡာယိတက အသုဘ
- ဝိကၡိတၱက အသုဘ
- ဟတဝိကၡိတၱက အသုဘ
- ေလာဟိတက အသုဘ
- ပုဠဳဝက အသုဘ
- အ႒ိက အသုဘ
အႏုႆတိ ဆယ္ပါး
- ဗုဒၶါ ႏုႆတိ
- ဓမၼာ ႏုႆတိ
- သံဃာ ႏုႆတိ
- သီလာ ႏုႆတိ
- စာဂါ ႏုႆတိ
- ေဒဝတာ ႏုႆတိ
- မရဏာ ႏုႆတိ
- ကာယဂတာ သတိ
- အာနာပါနႆတိ
- ဥပသမာ ႏုႆတိ
ျဗဟၼဝိဟာရ ေလးပါး (ျဗဟၼာစိုရ္တရား ေလးပါး)
- ေမတၱာ
- က႐ုဏာ
- မုဒိတာ
- ဥေပကၡာ
အာ႐ုပၸ ေလးပါး
- အာကာသာနဥၥာယတန
- ဝိညာဏ္ဥၥာယတန
- အာကိဥၥညာယတန
- ေနဝသညာ နာသညာယတန
သညာ တပါး
- အာဟာေရပဋိကူလသညာ
ဝ ဝတၳာန္ တပါး
- စတုဓာတု ဝ ဝတၳာန္
ေဆာင္ပုဒ္
ကသိုဏ္း တဆယ္၊ အသုဆယ္၊ တဆယ္ႏုႆတိ၊
ျဗဟၼဝိဟာ၊ ေလးပါးသာ၊ ေလးျဖာ အာ႐ုပ္ထည့္။
ဧကသညံ၊ ဝ ဝတၳာန္၊ ေပါင္းျပန္ ေလးဆယ္ရွိ။
ဝိပႆနာ၏ အေျခခံ သမာဓိ ဤ သမထ ကမၼ႒ာန္း ေလးဆယ္ အနက္ တပါးပါးကို
ပြါးမ်ားအားထုတ္လွ်င္ ဈာန္ရခါနီး စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ (= ဥပစာရသမာဓိ) ႏွင့္ ဈာန္
သမာဓိ(= အပၸနာသမာဓိ) တို႔ကို ရ၍ နီဝရဏတရား တို႔ကို ပယ္ခြာႏိုင္သျဖင့္ စိတ္
စင္ၾကယ္မႈ (= စိတၱဝိသုဒၶိ) ျဖစ္ေပၚ၏။ ဝိပႆနာ ကမၼ႒ာန္းကို ပြါးမ်ား
အားထုတ္လွ်င္ကား ႐ုပ္ နာမ္ တို႔ကို ႐ႈခိုက္ ခဏ၌ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ (= ခဏိက
သမာဓိ) ကို ရ၍ ယင္းခဏိကသမာဓိ အားေကာင္းလာေသာ အခါ စိတ္ စင္ၾကယ္မႈ(=
စိတၱဝိသုဒၶိ) ျဖစ္ေပၚ၏။
No comments:
Post a Comment
ယခုမိတ္ေဆြေရးသားေသာမွတ္ခ်က္ကို စိစစ္ၿပီးမွလက္ခံမွာၿဖစ္တဲ႔အတြက္ ေနာက္တစ္ေခါက္လာမွ မိတ္ေဆြေရးေသာမွတ္ခ်က္ဟာေတြ႔ရမွာၿဖစ္ပါတယ္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။